Ny tjänst hjälper bostadsrättsföreningar bevisa att de är äkta förening.

Från december förra året gäller nya regler för bostadsrättsföreningar i Sverige. Statliga Bokföringsnämnden fattade då beslut om att bostadsrättsföreningar tydligare måste redovisa sin status och ekonomi på flera områden.

Ett av dessa områden är frågan om föreningen klassificeras som äkta eller oäkta förening. Skillnaden mellan dessa klassificeringar är dramatisk.

Enkel uttryckt är en äkta förening den som får 60% eller mer av sina (kvalificerade) intäkter från av att tillhandahålla bostäder åt medlemmarna eller delägarna i byggnader som föreningen äger. Äkta bostadsrättsföreningar är privatbostadsföretag.

En förening som endast har lägenheter i fastigheten och upplåter samtliga dessa till medlemmar i föreningen (måste vara privatpersoner och inte juridisk person) kommer inte att få sin skattesituation förändrad. Tänk då på att denna upplåtelse betraktas som en verksamhet och föreningen får inte ha (externa) intäkter från någon annan verksamhet gällande sina fastighet(erna), som t ex uthyrning av P-platser (genom t ex parkeringsbolag) uthyrning av utrymme för reklam eller mobilmaster eller liknande. Om man har sådana intäkter finns risk för att föreningen kan klassificeras som oäkta.

Om man är en äkta förening är det föreningen som redovisar ekonomi och skatter, är man en oäkta förening måste var och en av medlemmarna i föreningen deklarera för sin lägenhet, varje år. I en oäkta förening blir dessutom skatten på vinsten högre om man säljer sin lägenhet.

Det som utgör grunden för klassificeringen är Skatteverkets (och Lantmäteriets) taxeringsbeslut som fattas på föreningens egendeklarerade uppgifter vart tredje år. Alla bostadsrättsföreningar i Sverige måste lämna underlag till ett sådant beslut.

Det betyder att situationen för föreningen kan förändras i samband med varje nytt beslut, så bara för att man tidigare klassificerats som äkta förening, behöver inte det gälla vid nästa beslut. Särskilt många bostadsrättsföreningar i innerstäder som har kontors- eller butikslokaler i sin(a) fastighet(er) riskerar att ligga nära 60%-spärren och bör därför uppdatera sin beräkning vart tredje år.

Att göra denna beräkning är inte alltid lätt eftersom det är en mängd faktorer som påverkar beräkningen. Som styrelse vill man säkerställa att man verkligen undersökt föreningens klassificering och därför vänder sig många till jurister för att göra en utredning. Detta är naturligtvis väldigt kostsamt och tar tid.

För att underlätta för styrelser i bostadsrättsföreningar att fastställa sin status i denna fråga, har vi därför skapat en standardiserad tjänst som föreningen beställer på vår hemsida på nätet. Det enda vi behöver är en beställning från en behörig styrelseledamot samt föreningens organisationsnummer (det har alla föreningar).

Vi är uppkopplade mot Bolagsverket samt hämtar föreningens senaste taxeringsbeslut hos Skatteverket och kan på så sätt snabbt, korrekt och billigt ta fram ett utlåtande som vi skickar till er förening via mail. Om utlåtandet visar att ni är en äkta förening får ni dessutom ett intyg som visar detta. Intyget kan ni ha med i er årsredovisning som bevis för såväl medlemmar som intresserade lägenhetsköpare.

Intyget bevisar att ni gjort ert jobb och tagit de nya reglerna på allvar.